Dva dny s roboty
spolupráce s Technickým klubem UJEP, projektové dny s roboty
V úterý a středu 5. a 6. října naši školu navštívili lektoři z Technického klubu UJEP, aby nám v hodinách informatiky představili, jaké možnosti skýtá použití edukativních robotů ve výuce tohoto dnes důležitého oboru. Vybrané skupiny čtvrtých a pátých tříd tak měly možnost se seznámit s několika typy robotů, které bychom také rádi při výuce v budoucích letech využívali.
Čtvrté třídy tak strávili svou hodinu s OZOBOTEM, kterého většina žáků viděla poprvé. Po nezbytné kalibraci senzorů a vysvětlení jednoduchých pravidel už robot jezdil po vyznačené trati. Pomocí barevných kódů pomocí kterých se OZOBOT "programuje" jsme se snažili přimět robota zatáčet, otáčet se, skákat, ... tak jak jsme chtěli my. Tablet je další nástroj k práci s tímto robotem - zde jsme podstoupili výzvy, kde jsme využili barevných kódů z předchozího úkolu k řešení někdy jednoduchých jindy zapeklitých problémů, abychom se dostali ze startovní pozice do cílové a přitom se vyhli nástrahám cesty. Naučili jsme se nakreslit svou vlastní trať, kterou pak podle našich pokynů robůtek jezdil.
Páté třídy pracovali kromě OZOBOTA ještě s dalším typem robotů - mBOTY. Robota je na počátku nutno složit - žáci tak pracovali se šroubováky, šroubky a matičkami, distančními sloupky a dalšími prvky stavebnice. Asi po hodině práce většina robotů stála na svých kolech a čekala na další příkazy. To už přichází ke slovu tablet. Propojit robota s tabletem byl náš první úkol.
Nejprve jsme si jednoduše zajezdili po podlaze. Dopředu, dozadu, otočit, zatancovat, rozsvítit světla, zatroubit....atd. V další aktivitě robot jezdil podle nakreslené dráhy na tabletu. Někteří si vyzkoušeli ovládat robota hlasem - velmi rychle přišli na to, že je nutné příkazy zadávat v angličtině (což se některým moc nechtělo :-)). Ti šikovnější pak lehce zabředli do programovacího prostředí MakeCode, kde se snažili naprogramovat svůj první kód, kterým se robot následně řídí.
Jedna skupina deváťáků se během hodinky snažila postavit robota ze stavebnice LEGO MINDSTORMS. I když žáci jsou již starší a šikovnější, stavba nám zabrala spoustu času, a tak jsme se k programování (zde to již jinak nejde) skoro nedostali.
Času na práci bylo neskutečně málo (všichni víme, jak čas u počítače nebo takovýchto "udělátek" rychle ubíhá) a tak k dalším aktivitám (soutěže ve zručnosti, šikovnosti v naprogramování, rychlosti v projetí zadané trati, ...) nezbyl čas. Děti byly z hodiny nadšené a některé říkaly, že se již těší na další hodinu - to už ale práce s roboty, které jsme měli "půjčené" jen na tyto dva dny, nebude. Snad se nám tedy v budoucích letech dostane dostatek finančních prostředků k nákupu těchto nebo jim podobných robotů, které skutečně nepatří do kategorie levného zboží a budeme tak moci oživit výuku informatiky na naší škole.